Ibland slår vi knut på oss själva i vår ambition att skapa goda resultat. Vi springer för fort, krånglar till enkla saker, pratar runt och strunt istället för att vara raka och tydliga, överpyntar, lägger till en krydda för mycket, lägger till en ytterförpackning trots att innerförpackningen är tillräcklig, fortsätter att måla trots att målningen är färdig, twistar till en kampanj så att den blir svår att förstå för mottagaren ...
Jur mer vi krånglar till saker, desto svårare blir det för både oss själva och andra att se helhetsbilden. Tänk på det i din och företagets profilering. Slå inte knut på dig själv. Var den du är, men var fokuserad och tydlig. Använd dina kärnvärden som kompass. Då blir det ganska enkelt. Dimman lättar.
Vill du bolla kärnvärden för företaget eller dig själv? Boka en kostnadsfri digital fika med mig här: https://app.myflow.se/start/QIJ5DNOGESXS/redirect/coach.36.product.54.book
#simplify #branding #corporatebranding #personalbranding #kärnvärden #corevalues #digitalfika
Vem representerar du? Och vem representerar dig?
Du kanske hör till dem som representerar flera företag i din jobbroll. Om du är t ex agent eller rekryterare, så är du dina uppdragsgivares förlängda arm. När en kund har kontakt med dig, får hen också en uppfattning om det varumärke du representerar.
Så har du hittat känslan för din uppdragsgivares varumärke? Affärsidé, värdegrund, positionering… Du är en viktig varumärkesambassadör. Om du representerar flera varumärken, behöver du vara uppdaterad och agera flexibelt utan att det känns påklistrat. Jobba bara med varumärken som du gillar och är bekväm med.
_________________
Vi vänder oss om och tittar från andra hållet. Låt oss säga att ni som företag anlitar en samarbetspartner som ska ha kontakt med era potentiella medarbetare eller kunder. Se då till att de har rätt och tillräcklig information om ert varumärke, så att de kan kliva in i den viktiga ambassadörsrollen på ett smidigt sätt.
Varumärkesambassadörer finns i många skepnader, från medarbetare till leverantörer, kunder och influencers. Skapa en framgångsstrategi för ert ambassadörsarbete! Det kommer att löna sig.
#ambassadorbranding #branding
Tack Söderhamn!
To Be or Not To Be
Att bygga ett starkt varumärke handlar om en rejäl dos trovärdighet. Det vi lovar behöver vi hålla. Vi kan kalla det för vårt varumärkeslöfte. När vi håller och t o m överlevererar jämfört med vårt löfte och kundens förväntan, så stärks varumärket. När vi bryter vårt löfte eller underlevererar, kan vi räkna med motsatsen. Vårt varumärke kan hamna i kall snålblåst. Vi får jobba hårt för att återfå kundens förtroende, köpvilja och – om vi har tur - lojalitet.
Sliding Doors i företaget
Söderhamn, vi ses!
Är det ok att droppa in?
Jag har sjungit i några körer. Tänk dig att jag skulle slinka in i konserten en minut för sent och börja sjunga min stämma lite fördröjt. Lyckat? Nej. Det funkar inte. Alla börjar och slutar sjunga på dirigentens givna taktslag. Exakt. Och det låter bra.
I lagsport finns samma exempel. Alla börjar spela på en given signal. Exakt. Om målvakten kommer in på planen en minut för sent, kan bollen redan närma sig mål.
Så vad gäller i våra jobbmöten?
Multipel kompetens
Tänk om det finns mängder av dold kompetens som vi inte ens anar existerar... Den där sorten som uppstår när vi kombinerar nya kombinationer. Den sortens kombinationer som hittills har legat för långt utanför ramarna. Den sortens speciella kompetens som kommer att ta oss in i framtiden med nya insikter.
Det påhittade företaget ”Superpower” har många skickliga experter. När jag frågar ekonomen om ekonomi får jag exakta svar. Och när jag frågar marknadsföraren om marknadsföring får jag marknadsorienterade svar. Men det finns nya sorters frågor som kan ge nya sorters svar. Om jag lägger frågan mittemellan experterna, där ingen är expert - vad händer då?
Vissa företag har något speciellt
När man besöker Morakniv i Dalarna märks arbetsglädjen och stoltheten tydligt. Inte konstigt att företaget tar rejäla kliv på marknaden, både i Sverige och internationellt. Här finns en positiv syn på människor och allt vi kan åstadkomma när vi får förtroende och mandat. Morakniv är nu aktuella i media och sociala medier, bl a i en färsk artikel i Dagens Industri.
Bra produkter och tjänster är en förutsättning för att driva en långsiktig verksamhet. Som rötterna och stammen på ett träd, om vi använder en metafor. Människorna är grenarna och de grönskande löven. När de får näring kommer de att vända sig mot solen, skicka ut nya skott och ge verksamheten syre. Rötter och stam består. Grenar och löv kan skifta, men är alltid fästa vid samma stam.