Runt varje varumärkes image finns ett brus i betraktarens tanke, fyllt med förutfattade meningar, värderingar och minnen. Vi flyter alla ständigt runt i vårt eget brus, både positivt, negativt och neutralt.
Som igår. Min dag började med bilbesiktning. Eftersom vi sedan flera år tillbaka har en avreglerad besiktningsmarknad, finns så många varumärken att välja mellan. Den här gången valde jag en ny aktör, av tids- och avståndsskäl. I mitt personliga brus fanns en liten lätt ängslan för nedslag, trots att det inte är något drama om något har gått sönder. Det handlar om en bil, inte en människa. Jag projicerade mitt lätt ängsliga brus på besiktningsfirman, oavsett hur skickliga de kunde tänkas vara. I väntstolen fick jag en kopp kaffe och en pratstund med en av mekanikerna. Han berättade om jobbet, utmaningarna, frustrationen över för tight bokade tider och sina drömmar om framtiden. Plötsligt inkluderades en ung engagerad kille av kött och blod i mitt brus kring besiktningsfirman. Nu finns där mer värme och mänskligare associationer.
Bruset kring våra varumärken påverkas i allra högsta grad av dess människor. Medarbetare, talespersoner, ledare - t o m kunder. Hur tror du att bruset ser ut kring ditt varumärke?
Läs mer om brus gällande personliga varumärken i mitt inlägg på Säljarbloggen.