Varumärkesambassadör - prioriterar du en stärkt kundupplevelse eller snabbt klirr i kassan?

Lurar.jpg

Hörlurar kan tröttna snabbt när man lever ett rörligt liv. Jag passerade originalbutiken idag och tänkte passa på att ersätta ett skrapigt par med nya. Säljaren i butiken lyssnade på vad jag önskade, tittade på de lurar jag hade och visade de varianter han kunde erbjuda. I nästa mening föreslog han att jag skulle titta på lurar i en alternativ butik, googlade fram information om dem och berättade om anledningen till hans förslag. Lite högre pris, men betydligt längre livslängd. Jag undrade först om det fanns en hund begraven i hans förslag. Men nej. Ingen hund. Däremot en klok säljare som förstod värdet av att leverera en stärkt upplevelse för mig, kontra snabbt klirr i kassan.

När jag lämnade butiken berömde jag hans agerande och ambassadörskap. Min upplevelse av butiken och hans service är mycket mer värd än de kronor han skulle ha tjänat på att sälja hörlurarna till mig. Det visste han alldeles säkert. Jag kommer tillbaka när jag ska köpa dyrare grejer. Det visste han också.

Att vara en god varumärkesambassadör handlar mycket om att skapa en god upplevelse för kunden. Att kunna göra snabba överväganden. Att rekommendera utifrån kundens bästa, snarare än utifrån egen snabb vinning. Att kunna väga en långsiktig relation mot en något högre dagskassa.

Naturligtvis handlar det också om likviditet, varans värde, säljsituation och andra både ekonomiska och marknadsmässiga parametrar.

Hur resonerar du i din roll som varumärkesambassadör? Finns det mandat och utrymme att välja mellan en stärkt kundupplevelse och snabbt klirr i kassan? Hur gör du ditt val?