Ditt varumärke är resultatet av allt du gör, säger och utstrålar. Plus allt andra säger och utstrålar om dig. Tänk dig att allt detta tillsammans utgör ingredienserna i en gryta som ger sinnesintryck till omvärlden.
Ditt varumärke lever i andras tanke. Det blir uppmärksammat, gillat, valt och rekommenderat. Eller inte… Du kan inte bestämma vad andra ska tycka och tänka om varumärket. Däremot kan du påverka. Du kan salta och peppra, spä ut och reducera, lägga till ingredienser, ändra färg och nyans, påverka utseende, konsistens, doft och smak.
Det finns varumärken för produkter, tjänster, företag, föreningar, länder, städer… Och det finns personliga varumärken. Sådana som du och jag.
Så hur ser det ut när ditt personliga varumärke tar plats i kundens tanke? Enligt modellen MindSpace (Tomas Gad och Anette Rosencreutz) finns det fyra dimensioner på tanken - en funktionell, en social, en inspirerande och en ideologisk. En av poängerna med MindSpace är att ditt personliga varumärke behöver vara starkt inom mer än en dimension för att det ska finnas kvar i andras tanke över en längre tid.
Hur landar ditt personliga varumärke i andras tanke? Och hur kan du påverka det? Läs mer här.